Artiklar

Slut på prut hos LastväxlarCarlsson

LastväxlarCarlsson i Uddevalla kör dit kunderna finns. Över hela Sverige. Utan prut och kompromisser. ”Vi har ett skäligt pris från början och det vill vi hålla fast vid”, säger Rolf Carlsson. I år firar åkeriet i Bohuslän 20.

Solen skiner och duggregnet faller över hamnen i Uddevalla. Michael Halvordsson har gjort det här förut. Det märks. Att lyfta en fem ton tung fritidsbåt ur vattnet tar inte många minuter.

Michael är en av 20 anställda hos LastväxlarCarlsson, LVC, där han jobbar som ”krankille” på heltid. Nio år har det blivit.
– Jag trivs jättebra här. Vi är ett gött gäng där alla får vara sig själva. Vi jobbar hårt och har kul. Det är alltid en ny dag framför rutan hela tiden. Man tröttnar aldrig.

Fokus på kran

Två decennier efter starten ligger fokus hos LVC på kranarbeten. Sju av åkeriets 19 fordon är renodlade kranbilar. Bland de övriga finns ett antal lastväxlare i olika former.

Lastväxlarbilar var det som Rolf Carlsson började med i april 2002, när han och hustrun Elisabeth beslutade sig för att tillsammans starta åkeri. Äldste och yngste sonen jobbar i firman som chaufförer, Martin, 36, och Mattias, 30, som också rycker in som mekaniker när det behövs. Mikael Carlsson, Rolfs lillebror, jobbar i LVC som kranbilsförare.

Namnet LastväxlarCarlsson är en egen historia. Rolf fick rådet vid uppstarten att inte döpa firman till Carlssons Åkeri, eller liknande. Det fanns det för många av. Rolf kallade till familjeråd och till sist fanns tre alternativ kvar, bland annat ett som Rolf på skoj hade dragit till med.

– Ingen jävel kan väl heta LastväxlarCarlsson i alla fall? Så jag skrev det som alternativ nummer tre. Infallet blev självfallet bifallet och det var bra, konstaterar Rolf.

– Det är ett namn som skiljer sig från mängden. Jag tror att de flesta kommer ihåg det.

Konkurrerar med kompetens och utrustning

Idag är de himmelsblåskimrande LVC-bilarna en välbekant branschsyn över hela landet, från Norrland till Skåne, konstaterar Rolf Carlsson. Fem av lastbilarna rullar årligen cirka 12 000 mil. Resterande i sjunkande skala ner till 3 000 mil. Huvuddelen av uppdragen utförs lokalt eller över Mellansverige.
Vagnparken består förutom av kranbilar och lastväxlare av lastväxlare med kran, ”kran och krok”. Nästan alla av märket Scania. Här finns också tre hjullastare, som används för lastning och lossning och snöröjning på vintern. Dessutom två följebilar för specialtransporter och en grävmaskin.
– Vi har inte som princip att vara billigast, men vi försöker vara bäst på det vi gör, säger Robert Nilsson, 51.
– Vi ska inte konkurrera med priset i första hand, utan med kompetens och den utrustning som krävs för att få jobbet gjort.
Robert har jobbat som transportledare hos LVC sedan 2012, med ”ett leende på läpparna varenda dag som han går till jobbet”.

”… det bästa jag vet”

Han ser lycklig ut när han kör runt mellan de olika uppdragen.

– Det här är ju det bästa jag vet. Börjar jag klockan åtta en morgon så är jag här klockan sex ändå. För att jag stortrivs och känner ett ansvar för att göra mitt jobb så bra som möjligt.

Hans arbetsgivare, Rolf och Elisabeth Carlsson, träffades 1978 när de var 18 och 17 år gamla. Elisabeth Carlsson har sedan företagsstarten skött LVC:s ekonomi och administration. Att driva åkeri tillsammans med maken passar henne perfekt.

– Det går faktiskt jättebra, man växer ihop. Varken jag eller Rolf har gått gymnasiet, vi var skoltrötta.

– Jag gick inte ens färdigt nian. Jag tyckte allt i skolan var tråkigt, minns Rolf. Han var praktiskt lagd och tyckte att det var roligare att skruva på olika fordon.

– När jag var 15 år gammal sjukskrev jag mig en hel vecka från skolan för att plocka isär och skruva ihop min moped igen.

Årets företagare

Men egentligen kunde Rolfs liv ha sett helt annorlunda ut i dag. Strax innan företagsstarten ville han sluta köra lastbil. Han hade tröttnat. Då ringde en bekant med ett förslag.

– Han fick tjata lite innan jag sa ja till en körning med en nästan ny lastväxlare, en Volvo FM12 -01.

Ett år efter företagsstarten hade en lastväxlarbil blivit tre.

Intresset för fordon och motorer fördes över från pappa Ingvar, berättar Rolf.

– Han byggde en egen bilverkstad när jag var elva år och min bror Mikael åtta. Där var vi större delen av vår lediga tid.

Elisabeth har tidigare haft olika jobb i Uddevallas hamn, städat, jobbat hos hamnvakten och skött rutinerna vid lastbilsvågen. Hon har sett LVC växa.

– Vi verkar ha fått ett rykte om oss att sköta oss bra. Bland annat har vi blivit utnämnda till årets företagare i Uddevalla kommun 2019 och några av chaufförerna har medverkat i teveserien Svenska Truckers. Allt det här är fantastiskt roligt.

I ständig rörelse

Så vi gör ett scenbyte till Robert Nilsson som säger:

– Håll i dig! Innan han punktbromsar för att betongblocken med en stöt ska flytta sig framåt på flaket, bort från dörrarna.

– Det kan vara svårt att öppna dem annars…

Strax innan har Robert lämnat en ny plastbalpress på City Gross i Uddevalla och tagit med sig den gamla för återvinning.

– Det är aldrig några problem med det här åkeriet. De löser allt, säger Jörgen Karlsson på lastkajen, servicetekniker på Europress.

Robert gillar att jobba. En tid körde han bilbärgare under veckorna och jobbade som taxichaufför och ordningsvakt på helgerna.

– Som transportledare sitter jag mest på kontoret, men så fort jag kan hoppar jag in i en lastbil och kör ett uppdrag. Körningar med ”kran- och krokbil” är det som Robert brinner för, säger han.

– Det är mest allsidigt. Möjligheten att byta flak gör att du kan köra alla typer av laster med en enda bil. Och så får man använda kran också. Man är ständigt i rörelse. Det passar mig. Jag kan inte ha det bättre. Rolf och Elisabeth är helt underbara.

Tagit bort olönsamma körningar

Som åkare gäller det att vara tillgänglig, även på helgerna, för att få verksamheten att gå runt. Men det finns undantag som är viktiga att följa, säger Rolf.

– Med stigande ålder har jag lärt mig att säga nej till körningar där priserna pressas för hårt. Vi måste få in de pengar som det faktiskt kostar för att driva verksamheten på ett rimligt vis. Jag tycker det handlar om yrkesstolthet.
Fjolåret var en prövning, säger Rolf Carlsson.

– Vi har hämtat upp från ett underskott på 1,2 miljoner kronor till närmare en miljon i vinst i år. Mycket beror på att vi har tagit bort olönsamma körningar.

Det finns mycket i nuvarande transportbransch att reflektera över, säger Robert bakom ratten. De höga dieselpriserna, som han säger hotar ta död på stora delar av branschen. Om vikten av kommunikation mellan kund och åkeri. Om att bjuda till och ge kunderna så bra service som möjligt, för att gynna företaget och därmed den anställde.

– Gå ur lastbilen och hjälp till när du står stilla. Sitt inte bara där och surfa.

En stor del av verksamheten består av transporter av stora villavagnar, men också frakt av betong, skrot, torv, schakt och mull. Det mesta.

– Våra fasta uppdragsgivare består av både stora och mindre företag. Vi har också många privatkunder och båtkunder. Jag brukar säga att vi kör dit de betalar för sig, säger Robert med ett skratt.

Jonathan Thim, 26, har jobbat som chaufför på LVC i drygt fyra år.

– Jag kunde inte trivas bättre. Vi är som en familj. Alla ställer upp för varandra.

Nya avtal

Rolf, Elisabeth och Robert ser nu fram mot nästa fas. LVC har nyligen skrivit ett avtal med Preem om tankbilstransporter med en bil sex dagar i veckan, från Uddevalla till raffinaderiet i Lysekil.

– Jag körde mycket tankbil förr, men det här blir åkeriets första bil av det slaget så det känns spännande. Avtalet börjar gälla från och med mars. Vi har också på gång ett större avtal med schaktkörning för Samgräv, säger Rolf Carlsson.
Annars väntar inga större förändringar. LVC har hittat en form och storlek som fungerar bra, sammanfattar åkerimakarna Rolf och Elisabeth.

Utanför kontoret sjunker solen som om den försiktigt sänktes ner av Michael Halvordssons kran. Han har en spänst i steget som en 25-åring när ännu ett pass på LVC går mot sitt slut. Dan efter kommer han att klättra in i sin lastbil igen och även Jonathan, Mikael och de andra chaufförerna. Elisabeth dyker in bakom sifferstaplarna och Rolf tar varje tillfälle att hinna ut i en hjullastare. Robert kommer till jobbet klockan sex fast han egentligen börjar åtta. Det är precis som vanligt, med en ny dag framför rutan hos LastväxlarCarlsson i Uddevalla.

 

Lastväxlarparet Carlsson

Rolf och Elisabeth Carlsson, ägare av Lastväxlar Carlsson AB

Bor: Lane, Uddevalla kommun

Ålder: 61 och 60

Familj: Sönerna Marin, 36, Magnus, 33, Mattias, 30.

Intressen: Rolf har intresse för bilar och fordon och gillar att studera faktatabeller. Både han och Elisabeth gillar husbilsresor i Sverige, gärna över helgen

Kör: VW Touareg -15, MB 300 SL -91.

 

 

TEXT OCH FOTO: ERIC BENGTSSON