Artiklar

Fulltankat hos Thorins

Brist på erfarenhet stoppade inte Eskil Thorin från att skaffa åkeri i Kristinehamn 1950. I dag driver barnbarnen verksamheten och satsar på framtiden. ”Det fossilfria samhället gör att vi delvis måste ställa om och hitta nya lösningar”, säger bröderna Alexander och Daniel Thorin.

Kristinehamn har inte bara Picassostaty och ett av Vänerns flitigaste båtliv. Här finns också familjeföretaget Thorins Åkeri sedan 71 år.

– Det är en plats där vi har tillbringat mycket tid, även som barn. Pappa var här nästan jämt och jobbade med något, säger de båda bröderna, som för snart 10 år sedan tog över företaget efter sin far, Håkan Thorin. På sju decennier har mycket hänt i åkeribranschen som påverkar Thorins Åkeri AB, inte minst den planerade övergången till ett fossilfritt samhälle. Det kommer att bli en utmaning för ett åkeri som byggdes upp på oljetransporter, konstaterar Alexander och Daniel Thorin.

– Det handlar om en omställning. Den fossila oljan kommer att försvinna helt framöver. Vi håller därför på att bredda oss för att kunna stå på flera ben. Vi har en plan, men den är inte riktigt klar att presentera än.

Startade med farfar

Allt startade med brödernas farfar Eskil Thorin, som var en driftig man. Han provade gärna det mesta utan att tänka efter för mycket. Och varför skulle han det? De flesta av hans projekt gick bra. I Skövde drev han taxiverksamhet tillsammans med sin bror. Han ägde vid ett tillfälle tre körskolor samtidigt i Västergötland och var intresserad av bilar och båtar.  Livet var tufft för familjen och till sist undrade hustrun Ingegerd om inte Eskil kunde tänka sig att byta jobb, berättar sonen Håkan Thorin, 65. Tillsammans med sin bror, Sten Thorin, tog han över verksamheten efter pappa Eskil i slutet på 1970-talet.

Högkonjunktur

– Min far, Eskil, hade ingen erfarenhet av branschen, men han bestämde sig för att driva ett åkeri. Han tittade på tre stycken som han var intresserad av att köpa och fastnade för Thorséns Åkeri i Kristinehamn. Eskil rivstartade med att förvandla Thorséns åkeri till Lilla Åkeriet. Sverige var ett land i förvandling i högkonjunkturen efter andra världskrigets slut 1945. Bland annat förändrades infrastrukturen snabbt när både hus och vägar skulle byggas. Omvandlingen krävde stora mängder olja till uppvärmning och transporter. Eskil reagerade snabbt på möjligheterna, berättar Håkan Thorin.

Oljetransporter

– Han var sån som person. Alltid kvick i reaktionen. Han var en av de första i Värmland som drog igång omfattande transporter av olja. I slutet på 1950-talet körde Thorins Åkeri transporter på uppdrag av Koppartrans, som samarbetade med Ahlmarkskoncernen. Inriktningen för Thorins blev tankbilstransporter, som med tiden bara växte i omfattning, berättar Håkan Thorin. Efterfrågan på olja var enorm.

– Det var helt hejdlöst under stora delar av 1960- och 1970-talet. Det handlade ofta om olja för uppvärmning.

Håkan Thorin är son till grundaren Eskil Thorin, och tog tillsammans med brodern Sten över verksamheten på 1970-talet.

Stora uppdrag

– Via ett telefonsamtal fick vi hela landstinget i Örebro som kund. Vi levererade till stora delar av Värmland sedan tidigare. Många av våra kunder var sjukhus och industrier. Sedan fick vi depåerna för Volvo i bland annat Köping, Eskilstuna, Hallsberg, Lindesberg och Arvika. Och dit fick vi bara åka med Volvobilar, så det var ju tur att vi körde med såna. Håkan minns en tid när Thorins Åkeri levererade olja för uppvärmning till vartenda bostadsområde i Karlskoga, men också som drivmedel för spannmålstorkar under sommaren.

– Vi körde mer olja i augusti än i en bra december. Olja är det som vi har hanterat mest genom åren. Nu är det en annan tid med betydligt mer miljövänliga transporter än tidigare, bland annat med en utveckling mot biooljor av olika slag.

Körde i skift

2004 valde Sten Thorin att kliva av som delägare. Håkan Thorin fortsatte ensam att driva Thorins Åkeri. Av 10-talet bilar såldes de 5 som transporterade tunnolja.

– Tidigare hade vi ett distrikt som gick från Karlstad till Kungsör, upp till Ludvika och ner till Askersund. Vi levererade till totalt 36 bensinmackar som mest och körde skift och helger med ett 20-tal anställda. Bensin och diesel till stora kunder på nätterna och villaolja på dagarna, säger Håkan Thorin.

Leveranserna fortsatte med tyngre oljor och biooljor för industrin.

– Vi behöll transporter med tjockolja, bitumen, emulsioner och liknande. Sen knallade det på med andra transporter, exempelvis betongtillsatsmedel 2000. Men allt har inte varit oljetransporter genom åren. När Eskil Thorin övertog åkeriet 1950 började han med att starta en central för godstransporter i Kristinehamn, berättar Håkan Thorin.

Kört det mesta

Håkan konstaterar att han ”halkade in” i pappans åkeriverksamhet.

– Jag kom med 1975. Brorsan är åtta år äldre och hade kört ett tag innan. Först handlade åkeriet om godstransporter. Pappa körde bananer från Göteborg, pappersbilar till Bäckhammar, grus för att bygga upp alla vägar i Sverige efter kriget. Vi har kört det mesta som har rört på sig. Vi drog ner på grusbilarna efter hand men behöll två av dem till slutet på 1970-talet. Fokus på oljetransporter växte fram när transporterna av gods blev mindre lönsamma.

– Redan då var priserna på transporter pressade, säger Håkan Thorin. Han och brodern Sten fick ta över företaget när Eskil Thorin nådde pensionsålder.

– Han kom in en dag och slängde nycklarna på bordet och sa att nu fick det vara bra. Han ville att vi skulle ta över.

Håkan lämnar

När Håkan Thorin fyllde 65 i fjol valde han att formellt lämna företaget. Hans båda söner är nu delägare, men Thorins trivselgravitation verkar vara stor. Håkan är på sitt gamla jobb varje dag.

– Jag trivs ju här och kan jag göra lite nytta så känns det bra. Jag tycker att mina båda pojkar gör ett jättebra jobb och jag är stolt över dem.

– Vi tycker det är jättebra att ha pappa här. Han kan hjälpa till med allt möjligt och det är bra för både honom och oss, säger Daniel, som 2007 började jobba i Thorins Åkeri. Då hade Alexander varit anställd sedan 1998 i företaget. Det var ingen självklarhet för någon av de båda bröderna att de skulle ta över efter pappa Håkan. Alexander utbildade sig till flygtekniker och Daniel jobbade som matros på fraktfartyg i tiotalet år efter gymnasiet.

 

Tankbilar är profilen hos Thorins Åkeri i värmländska Kristinehamn och har så varit under större delen av de 71 år som företaget har funnits.”

Inga dramatiska förändringar

I dagsläget har Thorins Åkeri 13 lastbilar, varav två är bulkbilar och resten tankbilar för olika former av kemtransporter. De längsta transporterna går upp till norra Sverige. Antalet anställda är idag totalt 21 , och i framtiden väntar inga dramatiska förändringar.  Två tomter på totalt 20 000 kvadratmeter håller på att ställas i ordning. Den ena ska rymma åkeriets alla fordon och släp som finns i Kristinehamn. Tomt två kommer användas till olika former av servicelokaler.

– Vi kommer att växa en del men inte mer än att det känns bra för oss som företag och vi som jobbar här, säger Alexander Thorin.

Delägarna i Thorins Åkeri AB i Kristinehamn, startat 1950 av Eskil Thorin

Daniel Thorin
Bor: Kristinehamn.
Ålder: 41.
Familj: Fru Micaela, bonusbarnen Saga, 24 och Elias, 15.
Intressen: Trädgård, båtar och skärgårdsliv.
Kör: Citroên C3 -20, Chris Craft Corsair 25 daycruiser

Alexander Thorin
Bor: Kristinehamn.
Ålder: 44.
Familj: sambo Stella, barnen Alva, 18, Alfred, 16, Noah, 8.
Intressen: Resa, bilar, samla på olika ting.
Kör: Mercedes kombi, Camaro cab -11.

 

Text och foto: Eric Bengtsson