Artiklar

Unik bil hamnade på Öland

Rolls-Roycerhuvudbild
En specialbeställd Rolls Royce, som är en kopia av engelska prinsessan Margarets Rolls, hamnade i händerna på Rune Johansson på Öland.
I mitten av mars 2011 flyttade Bitthe och Rune Johansson från Degerfors i Värmland, där de bott under många år. Rune hade några år tidigare gått i pension från tjänsten som affärsutvecklingschef. Bitthe, som är uppvuxen i Vickleby prästgård på Öland, hade sedan tidigare ärvt en mindre Ölandsgård i Sättra, så de båda var sommarölänningar sedan 30 år tillbaka. Men nu drog ön än starkare och det fick till följd att paret flyttade dit, till vackra Tveta gård med anor från 1811.

Rune Johansson kom över bilen i London strax före jul 1992, när han jobbade i England. Bilen kom till Sverige 1994.

Rune Johansson kom över bilen i London strax före jul 1992, när han jobbade i England. Bilen kom till Sverige 1994.


Kopia av prinsessans Rolls Royce
Det mesta på gården andas dåtid.
Till det räknas den 38 år gamla Rollsen. Skönhetens fullständiga namn är ”Rolls-Royce Silver Shadow Long Wheelbase Saloon with Division”. Inte illa. Bara namnet får en att fatta det unika och det stora med den här typen av bil.
Den har en hel del finesser, bland annat den elektriskt justerbara glasrutan mellan förar- och passagerarutrymmet, ungefär som i forna tiders taxibilar. Den extra glasruteinstallationen i Rolls Roycen kostade lika mycket som två nya Volvobilar betingade år 1975. Lite kul kuriosa, men en jämförelse värd att notera.
Rolls Roycen är tillverkad 1975 och specialbeställd av en industrimagnat vid namn Henry Ronson i London. Bilen tog ett halvår att bygga. Henry Ronson lät bygga sin egen bil som en kopia av engelska prinsessan Margarets Rolls Royce som byggdes samtidigt. Ronson struntade till exempel blankt i att färgen cardinal red metallic, som bilen försågs med, egentligen var förbehållen det engelska kungahuset.
En känsla av lyx
Bilen är naturligtvis även rikligt extrautrustad, betydligt mer än prinsessans Margarets faktiskt, och skulle med dagens mått mätt kosta runt sex miljoner kronor. Inte minst ger den vackra kylarprydnaden, Spirit of Ectasy/The Flying Lady, bilen en känsla av lyx. Till råga på allt är Flying Lady på Runes bil förgylld, vilket är mycket ovanligt. Ur stöldsynpunkt är den därför både larmad och extra vajerförankrad.
Snyggt och fräscht i baksätet.

Snyggt och fräscht i baksätet.


Bilen är rikligt extrautrustad och skulle med dagens mått mätt kosta runt sex  miljoner kronor.

Bilen är rikligt extrautrustad och skulle med dagens mått mätt kosta runt sex miljoner kronor.


Rune Johansson kom över bilen i London strax före jul 1992, när han under ett par år var bosatt och jobbade i England. Bilen hade kommit in till Rolls-Royce-handlaren dagen innan och man hade precis rullat ut den i försäljningshallen. Rune, som länge funderat på att äga en Rolls, såg direkt att det här var bilen han väntat på. Köpet gjordes upp och säljaren, som han aldrig mötte personligen, var änkan efter magnaten Henry Ronson. Bilen kom till Sverige 1994.
Rolls-Royce-träffar
Den 2,5 ton tunga bilen drar sina modiga 1,65 liter per mil när det handlar om landsvägskörning, tre liter på kortare körningar. Service är naturligtvis inte billigt det heller, och inget man gör själv, men det behöver å andra sidan inte göras så ofta eftersom bilen bara körs runt 150 mil per år.
Mestadels körs Rollsen till olika bilträffar och då gärna till speciella Rolls Royce-träffar som arrangeras runt om i landet.
Totalt gjorde fabriken 20 000 exemplar, men bara två som Runes och Bitthes. Unik bil var det.
Text Ove Hansen och Bengt Grafström
Foto: Birger Lallo